"Vågornas Tämjare"

Vår Micore 630 OFFSHORE har blivit testad av den finska båttidningen Vene Lehti. Tidningen kallar båten för ”Vågornas Tämjare?och ger den toppresultat, vilket vi givetvis är stolta över! Vi har inte tillåtelse att lägga upp testen p?vår hemsida, men vad vi kan göra är att länka till den. Bekymret är att testen är p?finska, men jag får lov att återberätta testen med egna ord och citat och det är precis vad som följer här nedan.

Testen är införd i Vene Lehti nr 11, 2008, och skriven av Heikki Juuri-Oja och Seppo Katajisto, vilka har testat många många båtar genom åren.

Heikki berättar att han ofta får frågan om vilken som är den bästa båten han har testat. Han medger att han alltid svarar p?ett diplomatiskt sätt att det beror p?vad användningsområdet är. Han är heller inte sen att erkänna att han gillar båtar som lämpar sig för vanliga löntagares bryggor. Innan han avslöjar sin nya favoritbåt vänder han det såhär.

Han menar p?att det i Finska viken har blåst hårda ostliga vindar i många dagar och närmar sig stormstyrkor. Snittet p?blåsten är 18m/s och vindbyarna betydligt hårdare än s? Han skriver att vågorna är lika höga som en människa och ibland en bit över tv? meter och han skriver vidare att i sådant här väder har Tallinfärjorna inget p?havet att göra! ”Men det har vi? skriver Heikki. För att de nämligen testade den nya styrpulpetaren Micore 630 OFFSHORE i Helsingfors.

Heikki skriver i nästa stycke att han själv aldrig skulle tro p? resultaten om han inte själv hade befunnit sig p?plats. Han återberättar att med Micoren kunde de i s?mycket som 20 knop åka i alla riktningar p?dessa vågor. Ibland kom de upp i hastigheter uppemot 28 knop. Han skriver att det bara var vid sidvågor som lite vatten stänkte in i styrpulpeten och att anledningen är den stormiga vinden och inte brister i skrovet eller konstruktionen. Han menar att de relativt säkert hade kunnat ta sej till Tallin med en snittfart p?20 knop och att det är ett hårt påstående.

Han fortsätter att säga att han inte vet någon annan fritidsbåt och inte ens någon större båt som skulle trivas lika bra i sådana här vågor. Medger även att båtåkande vid storm inte är särskilt klokt, men att det samtidigt är viktigt att veta att möjligheten finns med vissa båtar.

Nästa stycke handlar om båtens konstruktion. Heikki berättar att fören är hög och spetsig p?båten och att den har en vass V-vinkel som blir bredare mot aktern, där den bara är 16 grader. För oss som tillverkare är det inget nytt att läsa att spanten börjar nära fören och blir bredare mot aktern där bredden är 22 centimeter. Han skriver vidare att den svagt sluttande V-vinkeln i aktern är ovanlig eftersom sjödugliga båtar ofta har en brantare akter, ungefärligt 22-23 grader. Han skriver att en brant akter ofta behöver fler hästkrafter än en sluttande akter och att det är därför många båttillverkare föredrar den sluttande aktern för ekonomins skull. Här är det p?sin plats med ett citat- ”I Micoren har sjövärdighet uppnåts i en helt exceptionellt bra balans.?Testbåten skriver han är utrustad men en 115 hästars 2-takt Evinrude E-tec. Han pekar p?bra acceleration, perfekt glid p?vågorna och att toppfarten p?35,7 knop är tillräcklig.

Andra egenskaper han beskriver som bra är den skyddande styrpulpeten, bra körställning, bra ratt, rymliga utrymmen i fram och otroligt många förvaringsutrymmen. För att båten ska bli helt komplett önskar han ett handtag för medpassageraren och en rejäl vindrutetorkare.

Till bild ett skriver han att Micore är ett svenskt båtmärke som tillverkats i Lidköping sedan 1986 och att de p?allvar började importeras till Finland när det var som populärast med båttävligar med båtar utrustade med aktersnurror. Han skriver dessutom att i Finland utrustas Micorebåtarna med Evinrudemotorer men att det även finns andra valmöjligheter.

Som bildtext tv?säger Heikki att man får ha olika åsikter om Micores röda instrumentpaneler men att han själv tycker att de gör sej utomordentligt bra och gör båten lätt att känna igen.

Du som läst hit förstår säkerligen nu varför vi som har satt båten till världen och tillverkar den är stolta över resultatet. Vi har själva kört båten mycket och vet vad den går för men bättre testresultat har vi aldrig tidigare skådat! Inte ens bland våra konkurrenter. Vi är en liten firma och är inte bortskämda med tester av våra båtar s?det här är extra roligt. Detta visar att våra båtar står starka även internationellt, något som vi i och för sig vetat länge d?våra största marknader utöver Sverige är våra grannländer Finland och Norge.

Hade jag läst testen som objektiv läsare hade jag nog haft lite svårt att tro p?alla goda ord, men jag kan garantera er att vi inte är mutade eller köpta p?något sätt! Samma tidning –Vene Lehti- har utnämt Micore 630 OFFSHORE till Årets Båt 2009 i utombordsklassen!

Tack för att Du läste! Nu siktar vi mot den kommande säsongen och förhoppningsvis ett handtag för medpassageraren!

Vänliga hälsningar/ Malin Tholérus

I also like that the omega replica sale quartz models remove the seconds hand, replica watches sale offering just the time and rolex replica uk date for an elegant look. It really makes me feel as rolex replica sale though, given the simplicity of dress watches, panerai replica sale no one should have to spend too much for a formal timepiece unless they want a precious metal case and/or panerai replica sale diamonds. Even then - nice solid gold dress watches exist at around $5,000-$7,000 - not only cartier replica sale several times that price, as you sometimes fake tag heuer see.